# laksanakan kewajipan klik..=) #

Sunday, November 30, 2008

BaB BerSaLam aNTarA LaKi & PeRemPuAn...

erm...cane nak cakap ye..masing2 ade pendapat msg2..kn??so..kita sama2 bg pendapat k..baru2 ni ade yg menyalahkan seorg artis nasyid yg bersalam ngan sorg pengacara ppuan dlm tv..aku bukn nak bercakap aku n pandai..tapi juz beri pendapat..mgkin ramai yg x leh trima ape yg artis tu buat..tapi bergantung atas niat dia..kalau aku berada kat tmpat artis tu,aku pun akan balas salam ppuan tu bila dia dah hulurkan tgn utk bersalam..sbb nye..utk mengelakkan ppuan tu malu bla tgn yg dihulur x berbalas..dpan kamera lak tu..1 M'sia tgk..yup!mmg dalam Islam melarang bersentuhan antara yg bukn muhrim..tapi kita x perlu sempitkan fikiran kita..kita perlu tgk pada keadaan..dlm keadaan tadi,mcm aku cakap td lah..ppuan tu akan rasa malu sgt bila x dibalas tgn yg dihulur..kita sendiri sedia maklum yg ppuan ni,malu 2 adlh fitrah bg ppuan..benda kecik pun kdg2 wat ppuan rasa malu sgt..mgkin ade akan cakap ppuan 2 x kan xblajar agama??dia Islam..btul??yup! dia Islam..tapi zaman skrg,kita x leh nak anggap sume penganut agama Islam,btul2 faham Islam..ramai Umat Islam yg lgsg x tau ttg Islam..Islam mereka hanya pada nama..aku x kata boleh salam ngan bukn muhrm..tapi x prlu la nak salahkan artis tu bla brsalam ngan pgacara ppuan tu..kita Husnul Dzan yg dia terpaksa salam..ok??haram ttp haram..tap bila berlaku keadaan camtu,kita x leh nak salahkan dia..xau la penerangan aku ni jelas or x..tapi kalau ade sape2 nak bg pendapat,bg la komen..aku sedia membaca..aku pun nak dgr pendapat yg lain gak..
kita m2kongsi ilmu..=)

19 comments:

fahmi_alhamzah said...

salam...
rsanya pendapat anta agak kurang elok.cba dptkan dr yg lbih arif..mmg ada hukum dbenarkan salam tp keadaan perlu betul2 darurat.rujukla ustaz yg pndai..jgn kerana pndgn kita,Islam dipandang terlalu mudah

nurul_marina said...

salam,ana nk beri pndpt..mungkin islam de khilaf psl nie..tp kena tgk pda tmpt..nie trng lgi bersuluh..artis nasyid 2 pgi tmpt yg cm 2..sptutnya kena fikir dulu tmpt yg kita nk pgi..ana de dgr psl khilaf kalau terpksa slm..tp klu perkra nie artis nasyid pgi tmtp yg pnuh mksiat buat apa lgi nk fikirkn lgi kelakuaannya..lgi stu cra dia berpakaian..bnrlah islam 2 indah.. cra berpakaian mengelakkn dr buat mksiat..klu la artis nasyid 2 pkai kopiah mungkin dpt dielakkn insiden cm 2..slh sila btl kn..wassalam

zanjabil said...

salam..thnx bg pendapat..ana hrgai..tapi,untuk makluman saudara fami,ustaz y ana rujuk tu bukan ustaz yg x pandai..dan insyaAllah ana akan cuba cntct ustz ana di KUSZA dulu..wat ms skrg dia tgh sibuk..ana akan cuba cntct dia secepatnya..ana bukan berniat nak buat org pndang Islam terllu mudah..tapi ana x nak org anggap Islam ni terlalu complicated n susah untuk diamalkan..n ana bukan kata blh bersalam ngan ajnabi..tp dlm certain2 keadaan kita perlu bijak berfikir..n bergantung pada niat artis tu jgk..kalau niat dia suka2,mmg an x nafikan,berdosa..tapi kalau niat dia untuk mengelak ppuan tu dapat malu bila tgn yg dihulur x disambut,blh dimaafkan..n kalau pendapat na,ana blh trima..mmg trang2 dia g tmpat yg salah..pasal cara pakaian dia,ana x tau sbb ana x tgk..

nurul_marina said...

nnti zan tny ustaz zan 2,ckp tw tmpt dye pgi huhu..n tny ustaz len jgk ek

zanjabil said...

pasal tmpat tu mmg salah dah...ok...nnti ana tanya ustaz ana tu k..
n utk pgtahuan,ustaz ana masa kat skolah yg ana cakap tu,dia kelulusan usuluddin dari al azhar,mesir..
bukn ustaz yg x pandai..

nurul_marina said...

mcm2 pndpt..nnti nk tny ustaz ana jgk la,ana x ckp ustaz zan 2 xdek ilmu..

alonq_exe said...

Kalau tak silap perkara yang sama pernah dibincangkan dalam iluvislam.com satu masa dahulu. Dan memang ada pendapat yang mengatakan boleh bersalam antara lelaki dan perempuan, dan dalam kes ni, lelaki tu menyambut tangan perempuan yang menghulur..kan?

Kita bersangka baik bahawa beliau menyambut salam perempuan itu dengan tujuan menjaga maruah perempuan tu. Ini kerana rancangan tu pun disiarkan di tv, di hapadan beribu-ribu penonton. Mungkin sang lelaki berniat baik nak jaga maruah sang perempuan, tak pasal-pasal orang kutuk dia pulak sebab perbuatan dia tu.

Kalau ikut hujah yg saya pernah baca, dibenarkan dalam keadaan ni. Tapi maaf, sy tak ingat apa2 dalil untuk sokong kenyataan saya ni.

Sekian. Wallahu'alam.

alonqexe said...

Kalau tak silap perkara yang sama pernah dibincangkan dalam iluvislam.com satu masa dahulu. Dan memang ada pendapat yang mengatakan boleh bersalam antara lelaki dan perempuan, dan dalam kes ni, lelaki tu menyambut tangan perempuan yang menghulur..kan?

Kita bersangka baik bahawa beliau menyambut salam perempuan itu dengan tujuan menjaga maruah perempuan tu. Ini kerana rancangan tu pun disiarkan di tv, di hapadan beribu-ribu penonton. Mungkin sang lelaki berniat baik nak jaga maruah sang perempuan, tak pasal-pasal orang kutuk dia pulak sebab perbuatan dia tu.

Kalau ikut hujah yg saya pernah baca, dibenarkan dalam keadaan ni. Tapi maaf, sy tak ingat apa2 dalil untuk sokong kenyataan saya ni.

Sekian. Wallahu'alam.

zanjabil said...

syukan along_exe...
kita sependapat...=)

nurul_marina said...

btl jgk pndpt along..tp yg ana x setujunya..dye pergi tmpt 2..cm cri pyakit jerk..hehe..nk komen lebih2 x boleh gak..doif

zanjabil said...

skali lagi kita prlu husnuzon...
dia pergi untuk membalas jemputan..=)

nurul_marina said...

haha..tp kn..jmputan kearah cm 2?wjib ek?adeh..skit prut gelak..tp best gak kn share pndpt..insyAllah dpt buka mata ana yg x nmpk

zanjabil said...

ana cakap,kita husnuzon je...
pasal tempat tu kita x nafikan...
mmg tmpat x baik pun...
kita husnuzon je dia nak jaga nama baik dia sbg seorg artis...
kalau dia x dtg,ape plak org ata nnti..kan???hubungan antara manusia kene jaga jugak...kan???

Abu Usamah Mohd Masri bin Mohd Ramli said...

Assalamualaikum wbt

Bila berbicara tentang agama, mestilah berlandaskan nas al-Quran dan as-Sunnah dan hujah-hujah yang diterima syara', bukan sekadar berkata ustaz saya cakap macam ni, ustaz itu cakap macam tu.

Abu Usamah Mohd Masri bin Mohd Ramli said...
This comment has been removed by the author.
zanjabil said...

ustaz ana berhujah dengan dalil...
cuma na mtk maaf ana x ingat dalil yg ustaz ana bagi sbb masa tu ana form2...=) insyaAllah bila ana nak tanya pada ustaz ana nntiana akan mtk dalil dari dia..=)

fahmi alhamzah said...

salam..

ana akan cuba tanya sama pndgan beberapa org dakwah.cuma bg ana situasi artis td salah. tu kita kna terima...

yg ana pham,salaman hnya dgn insan yg xakan jd bahan fitnah,contoh mudah klu ana salam dgn mana2 kwn sama umo pmpuan time dy hulur tgn tp dlm masa sama ana pjuangkan dkwah, sbg Islam pmpuan td ptut pham klu kita elak dr salam dgn dy.

zanjabil said...

yg pasal tmpat tu,mmg ana pun stuju,dia g tmpat yg salah...=)
yg pasal salam tu,yg c ppuan tu x faham agama...tu sbb dia hulur tgn utk salam..kalau dia faham,dia pun x kan hulur tgn utk salam..kan???

nazmi said...

artis tu g tmpat pe? parti ke?
pastu, sape ustaz 2? aku klas ko ke f2 dulu? x igt lerr huhu